Koninklijke erepenning

Virtueel project verplaatsing van molen

molen hoop doet leven 2.JPGkinderen in de molen 5.JPGkinderen in de molen 7.JPGkinderen in de molen (beste).JPG
 
Stichting Kees leert jongeren hun creativiteit te ontwikkelen. Een van de projecten is de verplaatsing van een oude molen in Made. Het wordt gesteund door het Lighthousefonds. Leerlingen van lagere en middelbare scholen uit de buurt mogen van alles bedenken om dit stukje erfgoed te verplaatsen.

De stichting Lighthouse fonds van de Lighthouse Club looft elk jaar een aantal prijzen uit aan opmerkelijke of aansprekende projecten van bouwbedrijven die op een of andere manier bijdragen aan kennisoverdracht en cultuurbevordering. Koos Finkers is bestuurslid van het fonds. Hij legt uit waarom het virtuele molenproject van Stichting Kees in de prijzen viel. "Stichting Kees is opgericht om jongeren te leren hun creativiteit te ontwikkelen. Een van de projecten van Stichting Kees is om een oude molen in Made naar een andere locatie te verplaatsten. Werkgroep De Vier Wieken van Stichting Kees zorgt ervoor dat leerlingen van lagere en middelbare scholen uit de buurt invulling geven aan de verplaatsing van dit stukje erfgoed. Hiervoor mogen ze echt van alles bedenken."

Incognito
Projectleider en incognito woordvoerder van De Vier Wieken, Manus de Molenaar, legt uit dat de molen in Made, Hoop doet Leven genoemd, een icoon moet worden om jongeren vanaf de lagere school tot aan de universiteit te interesseren voor bouwtechniek. "Onze projectgroep vindt namelijk dat jongeren moeten leren creatief te zijn. Dat is nuttig voor de toekomst. We hebben voortdurend tekort aan technisch opgeleide mensen. " De projectgroep meent dat techniek te weinig leeft bij de jongelui, terwijl er zoveel ongekende ontwikkelingsmogelijkheden zijn voor jonge mensen. "De verplaatsing van de molen is een glorierijke kans voor jongeren om hun vindingrijkheid erop los te laten. Niet alleen moeten ze een manier bedenken om de molen te verplaatsen, maar ze geven het gebouw ook een nieuwe functie. De leerlingen komen met de mafste en briljantste ideeën op de proppen. Variërend van flexplek voor ondernemers, of een 3D-bioscoop tot exclusieve huwelijkslocatie voor Made en omgeving", legt De Molenaar uit. "Voor verplaatsing kregen de leerlingen uitleg van de werkgroep over de situering. De leerlingen zetten in kaart hoe de molen van A naar B wordt getransporteerd met zo min mogelijk obstakels. "Ze kwamen met voorstellen zoals wieken eraf halen en een soort koker met luchtzakken eromheen om de molen van de grond te tillen. Of het graven van kanalen om de molen lichter te maken. De werkgroep geeft technische feedback over de mogelijkheden, maar het gaat ons vooral om jongelui hun creativiteit te laten gebruiken bij het realiseren van een dergelijk project", besluit Molenaar.

Januari 2013

Het Lighthousefonds is nog steeds bij de molen betrokken. Lees meer over de betrokkenheid in 2014

Terug naar overzicht